• ارسال شده در :

جایگاه مسجد در کاهش معضلات اجتماعی کجاست؟

مسجد یعنی محل عبادت و عبادتگاه، و عبادت فقط نماز و برپایی برخی از مناسک ارتباط با خداوند نیست؛ بعنوان مثال شعری که می‌گوید عبادت بجز خدمت خلق نیست. حال جدای از نظر شاعر می‌توان گفت خدمت به خلق نیز جزئی از عبادت است.

در این روزهای قرنطینه که مقام معظم رهبری، تاکید بر انس با خدا در خلوت کرده اند باید دید مساجد چگونه عمل می کنند.

 آیا مساجد کاربردی دیگر نیز دارند؟ آنجا که می‌فرمایند مسجد بايد محل رفع و رجوع مشکلات مردم باشد و آیا می‌توان گفت در کنار همه حقوقی که برای مسجد در اسلام گفته شده، حق مردم از مسجد چیست؟
مسجد به خودی خود یک بنا است و اگر اداره مسئولان مسجد در راستای اجرای فرامین الهی نباشد با جایگاه های دیگر چندان فرقی ندارد. پس باید تفاوت مسجد با بنا در این روزهای سخت مشخص شود. به نظر می رسد تمام حقوق همسایه از همسایه برای همسایگان مسجد نیز دائر باشد و مؤمنان حاضر در مسجد بايد به آن جامعه عمل بپوشانند. مسئولان و هیئت امنا و جوانان مسجد بايد در تمام طول سال با همدلی با مردم برای رفع مشکلات محله با محوریت مسجد تلاش کنند. اگر کسی به دلیل بیماری و... نتوانست در مسجد حضور یابد به عیادتش بروند و برای رفع مشکل او تلاش کنند. اگر ناتوانی در محل، توانایی رفع مشکل خود را نداشته باشد مسجد را پناهگاه خود بداند...

حال در این زمان کرونایی با ایجاد همدلی و همنوایی با مردم می‌توان با محوریت مسجد، جایگاه این نهاد مقدس دینی را دوباره احیا کرد و آن را از نمازخانه که برخی از مساجد دقیقاً مصداق آن هستند، خارج نمود.

مسجد محل رفع مشکلات، تنگناها و گرفتاریهاست، مسجد محل تدبیر است، مسجد محل امید و زندگی است، مسجد محل ابتکار و خلاقیت است. این همان جایگاه مسجد در زمان انقلاب و هشت سال دفاع مقدس است. اگر توانستیم مسجد را در این رزمایش همدلی به این جایگاه برسانیم مطمئن باشید، هم در راستای انقلاب ناب محمدی که امام خمینی(ره) بنیانگذار او بوده در حال حرکت هستیم و هم به رهنمود های رهبر معظم انقلاب لبیک گفتیم و مهمتر از همه، قلب ولایت فقیه، امام عصر(عج) و پیامبر اکرم(ص) و در نتیجه خداوند را شاد نمودیم. آن زمان برکات و الطاف الهی نصیبمان شده و همه مشکلات برطرف خواهد شد ان شاءالله. فلذا پیشنهاد می شود، مساجد ابتدا غربالگری همسایه ها را انجام دهد و افراد را در چند دسته خَیر، عادی و دارای مشکل تفکیک نماید که هرکدام می توانند چند دسته باشند. مثل خَیِّر مالی، خَیِّر فکری، خَیِّر علمی و... یا افراد دارای مشکل مالی، فکری، دینی، علمی و... . پس از غربالگری داده‌ها، تعهد به عنوان یک مغز متفکر و ایجاد ارتباط موثر، دقیق و حساب شده و به صورت پویش مردمی، بین خَیِّران و افرادی که به هر نحو درگیر مشکلی هستند با محوریت مسجد برای رفع مشکلات گام بردارد.

به نظر می رسد اگر مسجد اینگونه اداره شود می‌تواند حق همسایگی را برای همسایه های خود ادا نموده و اگر همه مساجد اینگونه عمل کنند، جامعه به سمت جامعه مهدوی حرکت خواهد کرد و اصلاح خواهد شد. آن وقت هیچ همسایه ای گرسنه سر به بالین نمی‌گذارد و ارتباط همسایگان چنان خواهد شد که انگار از همسایه ارث خواهد برد. از این مسجد مدیرانی برمیخیزد که هشت سال با دست خالی در مقابل دشمن تا دندان مسلح می‌جنگد و یک وجب خاک نمیدهد و جامعه ای که طی همین سال ها ذره ای تورم نمی بیند و حتی وقتی کمک های دولت به محلات ارسال می شد، برای همدلی با همسایه اش، فقط نیاز شبش را برمیدارد تا مبادا همسایه اش، سر گرسنه بر زمین بگذارد؛ نه آنکه تا اسم کمبود می رسد انبارش را پر از کالا نماید و قیمت ها را چندین برابر کند.

و این جامعه؛ با یک عزم انقلابی از سوی مسجد برای مردم طهور خواهد کرد.

اشتراک گذاری در :